Subject: Küsimused AKI luba kohta
From: "Jevgenia Gerassimenko" <[email-masked]>
To: "info - AKI" <[email-masked]>
Date: Mon, 21 Jul 2025 10:44:05 +0300

Lugupeetud Andmekaitse Inspektsioon

Haridus- ja Noorteametil on sõlmitud partnerlusleping Statistikaametiga 
(21.10.2024 nr 6.4-1/24/15) (vt Lisa 1), mis tugineb haridus- ja 
teadusministri käskkirjaga nr 221 kinnitatud Haridus- ja noorteprogrammi 
rakenduskavale (vt Lisa 2 ja Lisa 3). Lepingu alusel viivad pooled ühiselt 
ellu tegevust „Noortevaldkonna seire- ja analüüsisüsteemi tugevdamine“, 
mille eesmärk on tagada noorte ja noortevaldkonna kohta andmete kogumine, 
nende kättesaadavus ja analüütiline kasutus. Samuti on lepingu fookuses 
noorteseire juhtimislaua arendamine ning andmekirjaoskuse suurendamisele 
suunatud tegevuste elluviimine. Statistikaamet kohustub tegevuskava alusel 
korraldama (vt Lisa 4) vajalike andmete kogumist ja kättesaadavust ning 
koostama ja avaldama temaatilisi analüüse. Haridus- ja Noorteamet omalt 
poolt toetab lepingu täitmist, pakkudes vajalikku teavet ja dokumente.

Antud tegevuse elluviimine on osa laiemast toetuse andmise süsteemist (vt 
Lisa 2 ja Lisa 3), mille eesmärkide ja tingimuste aluseks on Euroopa Liidu 
ühtekuuluvuspoliitika fondide rakenduskava. Toetuse andmise eesmärk on 
tagada kvaliteetsete ja andmetel põhinevate noortevaldkonna teenuste 
arendamine ja elluviimine. Selle raames toetatakse ka eriliigiliste andmete 
kasutamist noorte olukorra ja vajaduste analüüsimisel ning seire- ja 
analüüsisüsteemi arendamisel.

Partnerluse raames sätestatud tegevuskava kohaselt on Statistikaameti 
ülesanneteks:

*	tagada noorte ja noortevaldkonna kohta andmete kogumine ning 
kättesaadavus, sh andmetabelite ja nendel põhinevate visuaalsete 
andmeesituste (graafikute) avaldamine noorteseire juhtimislaual 
<https://juhtimislauad.stat.ee/et/noorteseire-6/kogu-eesti-1> .
*	noorte ja noortevaldkonna kohta andmete kogumine ja analüüsi tagamine, 
mille raames valmistab Statistikaamet kaks analüüsi.

Nimetatud tegevused on suunatud teadmuspõhise valdkonnajuhtimise 
tugevdamisele, andmepõhise poliitikakujundamise toetamisele ning teadus- ja 
tõenduspõhiste sekkumiste kavandamisele.

Käesolevaga vajavad Haridus- ja Noorteamet ning Statistikaamet Andmekaitse 
Inspektsioonilt luba järgmiste andmete avaldamiseks ja kasutamiseks 
(andmekooseis on veel täiendamisel):

1.	Puudega noorte arv ja osakaal haldusüksuse, aasta ja puude raskusastme 
järgi
2.	Noorte rahvus (arv) haldusüksuse, vanuserühma ja soo järgi
3.	Noorte tervis
4.	Noorte sissetulek

Luba taotlemisega seoses on Haridus-ja Noorteametil mõned küsimused:

1.	Kuidas toimub loa taotlemise protsess?
2.	Kui kaua võtab loa taotlemise protsess aega?
3.	Puudega noorte andmed on meil juba mõnda aega noorteseire juhtimislaual 
olnud ja noorteseire juhtimislaud ise on valminud enne andmekaitsereeglite 
muutmist ja uute reeglite rakendumist. Nüüd on Statistikaamet noorteseire 
juhtimislaual olevad andmed uuesti üle vaadanud selle pilguga, kas seal on 
selliseid andmeid, mille jaoks oleks vaja luba taotleda. Tuvastati kaks 
eriliigiliste andmetega andmetabelit (ja nende pealt kuvatavad visuaalsed 
graafikud): puudega noored ja noorte rahvused. Sellega seoses on Haridus-ja 
Noorteametil järgmised küsimused: Kas luba saab taotleda ka tagantjärele 
juba avaldatud andmetele või ainult edaspidi lisatavatele andmetele? Kas 
seni avaldatud eriliigilised andmed on vaja juhtimislaualt loa saamiseni 
eemaldada?

Lugupidamisega

Jevgenia Gerassimenko

Peaekspert (Noorteseire teadmusringlus)

Haridus- ja Noorteamet
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.harno.ee/> www.harno.ee